Att köra med trasiga strålkastare kan vara direkt livsfarligt under det mörka vinterhalvåret. Trasiga strålkastare innebär ju inte bara att man ser sämre som förare, man syns sämre också för den mötande trafiken.
Att byta lampor själv kan vara väldigt svårt på många nyare bilar på grund av att det finns begränsat utrymme vid strålkastarna. Då nya bilars former blir allt rundare och mer teknik ska få plats under motorhuven blir det helt enkelt för trångt. Läs i din instruktionsbok, om den hänvisar till en auktoriserad verkstad är det bäst att lämna bytet åt en fackman. Xenonlampor bör alltid bytas på verkstad. Det byte du kan göra själv är övriga glödlampor.
Tänk på att vara varsam med glödlamporna, fettfläckar från fingrarna på lampan ökar risken för att den kan gå sönder. Innan du byter lamporna på din bil är det bra om de har hunnit svalna, då temperaturen ofta är hög när de har lyst.
Risken är stor att man misslyckas om man inte har erfarenhet eller nödvändig kunskap om lampbyte och att man råkar förstöra något i armaturen/utrustningen och det blir dyrt att laga.
Att köra med trasiga strålkastare kan bli dyrt om man blir stoppad av polisen. Råder god sikt är bötesbeloppet 500 kronor, vid mörker och dålig sikt 1 200 kronor. Polisen kan också ålägga bilägaren att göra en ombesiktning av bilen.