Man brukar säga att en elbil har en räckvidd på omkring 30 mil, men det börjar bli dags att revidera den uppgiften. Vid en nyare elbil är 40 mil mer vanligt när det gäller räckvidd. Batterierna utvecklas snabbt och bilar med längst räckvidd för några år sedan är idag förbigången av betydligt billigare bilar. Detta i kombination med att laddningsstationerna blir fler och fler talar starkt till elbilarnas fördel. När man talar om räckvidd så är det snart ingen skillnad på att köra en bil på el jämfört med en bil som drivs med diesel eller bensin.
Många tror att det är Tesla som gäller om man ska ha en elbil med lång räckvidd. Faktum är dock att flera av de biltillverkare som vi säljer på Holmgrens Bil har modeller som är med i matchen. Elbilar med lång räckvidd (WLTP) enligt oberoende tester:
Mot slutet av decenniet tror man att bilar som drivs på el kommer att kunna köra otroliga 100 mil på en laddning. Redan idag finns det bilar som klarar 80 mil, men då talar vi om konceptbilar som ännu inte är i massproduktion. Nu är livslängden för ett batteri till en elbil lång, men om du köper en bil idag och sedan byter batteri kan du räkna med att få längre räckvidd då utvecklingen går framåt hela tiden.
Det är alltid bra att ta reda på vad en bil har för räckvidd enligt tester istället för att bara gå på produktbladen. Man kan tyvärr inte alltid lita på de uppgivna räckviddssiffrorna när det gäller elbilar och räckvidd. Den elbil med bäst räckvidd är inte alltid den som har snyggast siffror i presentationen. Om räckvidden för en elbil uppges enligt WLTP-standarden får du en bra indikation på hur den står sig gentemot andra bilar där räckvidden också har uppmätts enligt den standarden. Tänk dock på att bilen alltid presterar lite annorlunda under verkliga förhållanden än på testbanan.
För oss är det viktigt att du ska veta vad du får. Till exempel är BMW, som vi säljer många av kända för att göra elbilar där den uppgivna räckvidden inte bygger på glädjekalkyler utan är i överensstämmelse med verkligheten. Inte minst BMW iX3 har imponerat i det avseendet. Hör gärna av dig till oss om du vill ha raka och ärliga svar om hur batterierna presterar enligt vår erfarenhet, och vilken elbil distans det är realistiskt att tala om.
En elbil drar generellt mindre i stadstrafik när du kör i en hastig på omkring 50 kilometer i timmen. Ökar du till 120 kilometer i timmen drar bilen mer energi. Men räckvidden är fortfarande bra när du har möjlighet att köra fort under fina förhållanden. Att en elbil har olika räckvidd beroende på hur fort du kör ska du ha med i beräkningen. Svaret på vilken räckvidd en elbil har innebär alltså att man måste ha svarat på en del följdfrågor, som hur du kör. Det är också viktigt att veta att räckvidden påverkas av hur varmt det är.
När det gäller elbilars räckvidd under vintern så är den lite kortare än på sommaren. Är det väldigt kallt ute, runt 20 minusgrader, kan du räkna med att räckvidden blir omkring 40% kortare än vid normala temperaturer. Ju kallare det är, desto kortare blir räckvidden. Anledningen till att det är att batteriet får arbeta lite extra för att det ska vara varmt i cupén och att luftmotståndet ökar när temperaturen sjunker. Är det tufft väglag så kan det också påverka vad du får för räckvidd med en elbil på vintern. Motorn får arbeta lite hårdare helt enkelt. Ett kallt batteri tar också något längre tid att ladda.
Med tanke på att nio av tio svenskar kör under tio mil om dagen förstår man snabbt att även en billig elbil har tillräcklig räckvidd för de flesta, även under en riktigt kall vinter.
Om du är bekymrad över det här med elbilens räckvidd vintertid så är det bra att veta att det finns en del du själv kan göra för att förbättra räckvidden när det är kallt ute och du har en bit att åka.
Vill du köpa en elbil? Läs vår guide om bästa elbilen här.